Populära familje- och visningsdagar 12 och 19 juli

Ett glädjande stort antal besökare kom till sommarens visning på hembygdsgården. Särskilt roligt var att se många barnfamiljer. Programmet med bl.a. ponnykärra och agility med härliga hundar lockade nog extra.
I år ville vi visa hur det gick till förr när arbetet utfördes med handkraft. Man kunde se och prova på hos Kristin Ovik hur tvätt gick till med bykning, handtvätt, mangling, strykning osv. Vid smedjan kunde man hjälpa smederna att göra fina krokar. I ”häbbaret” i Särdalsstugan satt nestorn Barbro Ericsson och stickade, Ofelia visade nålbindning och Anja handsydde. I ”stuan” visade Evy Robinson hur man spinner ull. Ena söndagen visades även tovning mm.

Sven-Olof Jacobsson malde mjöl i Hopaplockelängan med en handdriven kvarn på säd som föreningens medlemmar skördat och tröskat vid tidigare tillfälle.
Tipsrundan tog besökarna runt till alla delar av hembygdsgården, inklusive till arkivet där många fascinerades av gamla kameror och bilder från glasplåtar.
Våfflorna och lotterierna var som vanligt populära, liksom musikunderhållningen.

Rätta svaren till tipsrundan annonseras snarast.

På bilden tvätterskan Kristin Ovik med lotteriföreståndare Leif Andersson.
Länk till fler bilder från 19 juli 2015.

HHf 20150712