Harplinge Hembygdsförening arrangerade den 22 april en vandring vid Steninge kyrka med ca 40 deltagare. Under ledning av kulturgeograf Pär Connelid fick man lära sig mer om bygdens odlingslandskap.
Vid Steninge löväng kunde deltagarna se spår av åkrar som odlades för mer än tusen år sedan, stenrösen intill odlingsplatserna och hålvägar. Idag finns här också imponerande träd, troligtvis från medeltiden eller kanske ännu äldre!
Pär berättade hur dessa ekar en gång i tiden hamlades med yxa vilket gjorde att de förgrenade sig en bit upp på stammen, i lagom arbetshöjd för yxan. Även hasseln har haft en viktig betydelse för bygdens tidigare invånare och kan också ha växt på samma plats under flera hundra år.
Längs vägen till Nortorp visades skålgropar på en stor sten och vandringen avslutades vid några imponerande gravhögar vid gränsen mellan Steninge och Nortorp. En mycket intressant och lärorik vandring i vår vackra hembygd. En plats som vi kan konstatera har varit bosatt och brukad under mycket lång tid.
Text och bilder: Daniel Svensson, Skintaby.









Det är inte möjligt att kommentera.