Valborgsfirandet på hembygdsgården

I år igen var vädrets makter med oss på Valborgsmässoafton och det befarade regnet höll undan. Ett drygt hundratal åhörare besökte hembygdsgården för att lyssna på de vackra vårsångerna med Harplinge-Steninge kyrkokör under ledning av organist Eva Persson. Kören var förstärkt med ett antal personer som ville prova på att sjunga i kör och Eva välkomnade fler att prova på till nästa år.

Särdalsbördige Sören Mattson, Lund, höll årets vårtal och gladdes åt våren som är full av härliga ljud efter den tysta vintern. I denna sköna tid erinrade han också om händelser som satt stora avtryck på människor, natur och miljö såsom kärnkraftsolyckan i Tjernobyl för 30 år sedan.

Med sitt intresse för hembygden betonade Sören det viktiga arbete som hembygdsföreningarna gör för att bevara lokal historia och kultur och hoppades att fler medlemmar vill ta aktiv del i arbetet. Efter idrotten är  hembygdsrörelsen med sina 2.000 föreningar och 430.000 medlemmar den största folkrörelsen i Sverige.

Valborgsfirandet avslutades med nationalsången varefter vår ordf. Gösta Andersson tackade kör och talare med blommor.