Svenska hembygdsrörelsen 100 år. Halland bidrar med rekordbonad

2016 fyller Sveriges Hembygdsförbund 100 år vilket firades på Skansen i Stockholm i slutet av augusti. Halländska hembygdsrörelsen deltog med en rekordlång (nästan 60 m) bonadsmålning, sammansatt av mindre bonader från 59 av de 69 hembygdsföreningarna i Halland. De är målade av lokala konstnärer med motiv från kända eller typiska platser, byggnader, aktiviteter mm i bygden. Bonaderna är målade på traditionellt vis i äggtempera (äggula och färgpigment i pulverform) på linduk.

Bonaden invigdes av landshövding Lena Sommestad i Unnaryds Bonadsmuseum i slutet av juli och har sedan visats på olika platser i Halland, bl.a. på Hallandsgården i Halmstad, innan den visades på jubileet på Skansen. En anmälan är inlämnad till Guiness rekordbok som längsta bonadsmålning.   (För större bild klicka i den).
Söndrums Hembygdsförening har lagt in alla bonaderna från de halländska hembygdsföreningarna på sin hemsida.

Bonad Harplinge

Hela bonaden, Hallandsgården aug 2016