Torp och backstugor i Steninge socken

En torpinventering i Steninge socken genomfördes i studiecirkelform (Vuxenskolan) under 2007-2010.

Målsättningen var att dokumentera så mycket som möjligt om de torp och backstugor där det nu inte finns några byggnader kvar. Tjugo torp är med i det tryckta material, som givits ut, med beskrivning av torpen,  vilka som bott där, berättelser samt en karta och väganvisningar (inkl. GPS-koordinater). Vid platsen för varje torp har en skylt med information satts upp.

Initiativtagare och ledare för cirkeln på 11 deltagare har varit Sven-Åke Andersson, Hulabäck.  Hela arbetet har haft fantastiskt stöd och hjälp av Arvid Hansenäs, Steninge, genom hans genuina kunskap om bygden och Steningeborna parat med briljant minne och berättarförmåga.

Halmstad kommun och Harplinge Hembygdsförening har på olika sätt bidragit.

Häftet ”Torp och backstugor i Steninge socken” kan köpas hos Harplinge Hembygdsförening tel 035-50110 eller Sven-Åke Andersson tel 035-52431.

Karta och väganvisningar till torpen:

Använd länkarna nedan för att se bilder och läsa mer om: