Nationaldagen, invigning nya motionsslingan, Aggaredsloppet

Omkring 500 unga och gamla kom till hembygdsgården för att fira Nationaldagen med invigning av nya motionsslingan på Aggaredsberget, kanske delta i Aggaredsloppet eller tipspromenaden. Man kunde också lyssna till sång och musik, kolla brandbilarna eller bara träffa folk och ta en fika och grillad korv.
Harplinge Samhällsförening ihop med hembygdsföreningen höll i arrangemanget med deltagande av Harplinge IK:s supporterklubb och Räddningstjänsten.

Aggaredsloppet sprangs under många år på 1940/50-talet, hade uppehåll en tid, och 1960 gick det sista loppet. Nu, efter 57 år, återupplivades det. Att döma av intresset kommer det bli ett återkommande lopp på Nationaldagen. Omkring 100 deltagare hade anmält sig, varav ca 40 startade i Herr&Dam Senior och ca 60  barn i öppna klassen, där även föräldrar, barnvagnar och stavgångare deltog. Segarna i Herr&Dam fick varsitt vandringspris i glas, som är specialtillverkat av Steninge Glashytta.
Lars Püss, ordf. i Teknik- och Fritidsnämnden, invigde motionsslingan.

Klicka i bilden så kan du bläddra genom bilderna med hjälp av pilarna i bilden.

Snart start i öppna klassen

Lars Puss klipper bandet för öppna klassen

Start Herr&Dam Senior i pulkabacken

William Blomström, vinnare Herr Senior

Heide Hafvervik, vinnare Dam Senior

En kämpe! Leif Andersson f 1947 blev 4:a i pojkklassen 1960.

Gamla o nya vinnare. Fr vä Gösta Andersson, Åke Nilsson, Ros-Marie Karlsson, Ingemar Röriksson, Jan ”Nenne” Andersson, Heidi Hafvervik, William Blomström

Vandringspris Herr o Dam, av Steninge Glashytta

Lars Püss, ordf i Teknik och Fritidsnämnden